אוגוסט 2017: הון-קאנון-מוזיאון

עולם האמנות מכיל יצירות, אמנים, גלריות ומוזיאונים. הוא כולל גם את “שוק האמנות”, שבו תהליכים של איסוף, קנייה ומכירה של אמנות מדגימים את הדיון סביב הקשר בין הערך הכלכלי לבין הערך האמנותי והתרבותי של יצירה.
הפעלה זו, המיועדת לתלמידי חטיבת ביניים ותיכון, נועדה להגביר מודעות לדיון חשוב זה ולהתבונן במציאות זו בעין ביקורתית.

ההפעלה מורכבת משני חלקים – משחק ודיון קבוצתי:
משחק:
1. הכיתה מחולקת לקבוצות של שלושה תלמידים – חצי מהן בתפקיד מוכרים והחצי השני בתפקיד קונים. המשחק מתנהל במשך שעה לפחות (אפשר יותר), כאשר המטרה של כל קבוצה היא להרוויח כמה שיותר כסף. להפעלה זו נדרשות רפרודוקציות של יצירות אמנות ושטרות כסף למשחק (כסף מונופול, לדוגמה). כדאי לגוון ביצירות – לשלב יצירות בסגנונות שונים, למשל מופשטות וריאליסטיות, יצירות שנויות במחלוקת לצד יצירות מופת, ועוד. ניתן לקשר בין ההפעלה לבין הביקור במוזיאון באמצעות בחירת יצירות שהתלמידים ראו או יראו בביקור. אפשר גם לשלב יצירות שהם מכירים משיעורי האמנות בבית הספר.

2. לכל קבוצת מוכרים ניתנת רפרודוקציה של יצירת אמנות. מטרתה היא למכור את היצירה שקיבלה לקבוצות הקונים בכיתה במחיר גבוה ככל האפשר. כדי למכור יצירה הקבוצה נדרשת לספק לקונים שלושה פרטי מידע עליה.

3. לאחר שיצירה נרכשת, קבוצת המוכרים הופכת לקבוצת קונים, ואילו רוכשי היצירה הופכים למוכרים שלה. המוכרים החדשים צריכים לספק שלושה פרטי מידע חדשים נוספים על היצירה ולמכור אותה ברווח לקונים בכיתה. כך כל התלמידים יתנסו בקנייה וברכישה. היצירות ממשיכות לעבור בין בעלים שונים, כחלק מהמסחר המעגלי והמשתנה בשוק האמנות.

4. בסיום השעה, הקבוצה שהרוויחה את סכום הכסף הגבוה ביותר היא המנצחת, והיצירה היקרה ביותר שנמכרה תוכתר ליצירה הטובה והחשובה ביותר של הכיתה.

דיון: בסיום המשחק היצירות יוצגו לפי מחירן, מהגבוה לנמוך. דיון מונחה יאפשר לתלמידים לבצע רפלקציה על המשחק ועל המשמעויות שעלו ממנו.
הצעות לשאלות בדיון:
1. איך הרגשתם במהלך המשחק? האם היה הבדל בתחושה כאשר הייתם קונים או מוכרים?

2. איך קבוצת הזוכים הצליחה יותר מכולם? מה חבריה עשו כדי להרוויח הכי הרבה כסף?

3. מדוע לדעתכם כל יצירה הגיעה למקום הזה? מדוע זהו הערך של כל יצירה בעיני הכיתה?

4. אלו שיטות טובות פיתחתם כדי למכור יצירה? האם יש שיטה שעבדה יותר/פחות?

5. איזה מידע עזר לכם למכור יצירה ואיזה סוג מידע הקשה על כך?

6. האם היו יצירות מסוימות שהיה קשה או קל יותר למכור? מדוע לדעתכם?

7. האם היצירה היקרה ביותר היא באמת היצירה הטובה ביותר מבחינה אמנותית? נמקו.

8. האם יש הבדל בין היצירות שהגיעו למקומות הראשונים לבין אלו שהגיעו למקומות האחרונים? מהו?

9. איך הייתם מרגישים אילו האמנים שיצרו את היצירות היו נוכחים בחדר בזמן המשחק?

10. איך הייתם מרגישים אילו היצירות שנמכרו במשחק היו היצירות שלכם?

11. אם יכולתם לשנות את חוקי המשחק, מה הייתם משנים ומדוע?

12. האם לדעתכם באמת הגיע למנצחים במשחק לנצח?